Mix van de hoogste kwaliteit en goede persoonlijke contacten
Een mix van de hoogste kwaliteit van drukwerk én prettige persoonlijke contacten; dat bracht Danielle en Dennis Kil bij De Groot - grootsgedrukt.nl. De Amsterdamse ondernemers brengen vier keer per jaar de glossy The.Talents uit, een high end magazine gericht op haarmode, beauty en fashion. De lat ligt bij hen hoog; voor de drukkers van De Groot - grootsgedrukt.nl is het één van de mooiste uitdagingen in het portfolio.
Een Amsterdamse uitgeverij in de Alblasserwaardse polders
De eerste vraag is in een tijd van internet en het verdwijnen van fysieke afstanden misschien een tikje ouderwets, maar toch: hoe komt een Amsterdamse uitgeverij terecht bij een drukkerij in de Alblasserwaardse polders? “We zijn bezig met de derde jaargang van The.Talents, maar drukten het magazine eerst bij een andere drukkerij”, vertelt Danielle. “Die verhoogde zonder toelichting opeens fors de prijzen. We hebben afscheid van hen genomen en via onze contacten in de uitgeverswereld kwamen we terecht bij De Groot - grootsgedrukt.nl. Zij konden voldoen aan al onze wensen én er was van begin af aan een klik met het team. Voor ons is het menselijke in het zaken doen, de persoonlijke contacten, heel belangrijk; wij kennen de partijen met wie we samenwerken en investeren daar ook in.”
De Amsterdamse directheid Danielle en Dennis gaat uitstekend samen met de Alblasserwaardse nuchterheid van De Groot - grootsgedrukt.nl, knikt orderbegeleider Nico van Heteren. “Als er zich iets voordoet, spreken we dat direct tegen elkaar uit en gaan wij aan de slag om het op te lossen. The.Talents is een uitdagende opdracht voor ons. Het verlanglijstje was aanzienlijk en de lat op het gebied van kwaliteit ligt heel hoog. De kleuren moeten voor honderd procent perfect gedrukt worden, maar het zwart-witte beeld – de cover is bijvoorbeeld altijd zwart-wit – is eigenlijk nog moeilijker goed te krijgen. Zwart-wit beeld is namelijk opgebouwd uit cyaan, magenta, geel en zwart. Zit er iets teveel rood of geel in bij het drukken, dan is het zwart-witeffect meteen weg. Om dit goed te drukken is topsport.”
Persoonlijk contact & veel plezier
Nog een voorbeeld: de glossy is afgedrukt op twee soorten papier. Een deel is het matte van offset, een deel is glanzend. Danielle: “Daarmee willen we het beeldmateriaal echt tot zijn recht laten komen. Er gaat in onze fotoshoots heel veel voorbereiding zitten. Het drukken moet daar dan op aansluiten; het is het laatste deel van het maakproces en ontzettend belangrijk. Bij De Groot - grootsgedrukt.nl merk je dat zij de lat even hoog leggen als wij en dat ze echt plezier in hebben om een magazine zoals het onze te mogen maken.”.
Dat plezier in het werk, daar kan ze uit eigen ervaring over meespreken, want voor het daadwerkelijke drukken maakt ze graag de rit naar Goudriaan om mee te kijken. Het past bij de persoonlijke manier van met elkaar een product maken. “Iedereen levert een bijdrage, het is een teamproces.”
Aangekomen bij de gloednieuwe Koenig & Bauer drukpers is drukker Arie de Vreede net bezig om het drukken van de nieuwste editie van The.Talents van start te laten gaan. “Dit zijn voor ons de mooiste opdrachten”, glimlacht hij. “Juist het feit dat er zoveel bij komt kijken om het helemaal naar de wens van de klant te maken, daar geniet ik van.”