Het belang van veelzijdig drukwerk voor de KNRM
Wanneer er een noodsituatie optreedt op zee of in uitgestrekte binnenwateren, is de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) binnen tien minuten onderweg. Al twee eeuwen lang draagt deze organisatie bij aan het waarborgen van veiligheid op het water. Dit wordt voornamelijk mogelijk gemaakt door vrijwilligers die de reddingsboten bemannen en artsen die mondelinge (medische) hulp bieden bij situaties die op afstand kunnen worden opgelost. Zonder deze vrijwilligers zou de KNRM niet kunnen functioneren. Om een sterke band met hen op te bouwen en te behouden, speelt drukwerk een belangrijke rol. Ook voor het werven van donateurs en het informeren van watersporters vertrouwt de KNRM regelmatig op de diensten van De Groot – grootsgedrukt.nl.
Een complete drukwerkpartner
De KNRM maakt bij De Groot gebruik van een breed scala aan drukwerk, variërend van magazines en brochures, zoals het Jonge Redders bewaarboek en het jaarverslag, tot enveloppen, briefpapier en stickers. Ook voor spandoeken, beachflags en roll-up banners vertrouwt de KNRM op De Groot.
“Drukwerk is voor de KNRM van groot belang,” vertelt Kees Brinkman, woordvoerder van de KNRM. Het is een middel om (potentiële) donateurs te binden, vrijwilligers te informeren en watersporters bewust te maken van de gevaren op het water. Er wordt bewust gekozen voor het drukken en per post versturen van een groot deel van onze communicatie. “De meeste van onze donateurs zijn op leeftijd en hechten veel waarde aan post. Bovendien merken we dat (familie van) de vrijwilligers en jeugdleden het leuk vinden om onder andere het personeelsblad en het ’doeboek’ per post te ontvangen. Het is persoonlijk, blijft langer op tafel liggen en wordt ook daadwerkelijk goed gelezen”, aldus Kees op basis van eigen onderzoek onder lezers.
“Het assortiment van De Groot is uitstekend; we ontdekken steeds weer nieuwe producten die we ook bij hen kunnen laten drukken.”
Ook voor ander drukwerk weet de KNRM De Groot te vinden. “Op onze 45 reddingsstations organiseren we vaak evenementen, zoals open avonden. Posters trekken de aandacht, daarom maken we affiches om deze evenementen aan te kondigen.” Dit geldt ook voor preventiecommunicatie. “We komen relatief vaak in actie voor surfers en andere watersporters. Met onder andere posters proberen we hen bewust te maken van de risico's en geven we tips voor zelfredzaamheid op het water,” aldus Kees.
“Het assortiment van De Groot is uitstekend. We ontdekken steeds weer nieuwe producten die we ook bij hen kunnen laten drukken. Zo hebben we laatst de mogelijkheid ontdekt om op foamboard te drukken. Voor grote donaties laten we hier een cheque op drukken die symbolisch kan worden overhandigd.”
Het gemak van De Groot
De samenwerking tussen De Groot en de KNRM verloopt al jaren soepel. Kees benadrukt dat De Groot een toegankelijke organisatie is die gemakkelijk bereikbaar is. Een groot deel van het drukwerk wordt via de webshop van De Groot besteld. “Het bestelsysteem bij De Groot werkt heel prettig,” zegt Kees. “De online catalogus is uitgebreid en het bestellen verloopt moeiteloos en snel. Als we afwijkende formaten nodig hebben die niet in de webshop staan, volstaat een eenvoudige e-mail om de bestelling te plaatsen. Deze werkwijze bevalt ons erg goed.”
“De online catalogus is uitgebreid en het bestellen verloopt moeiteloos en snel.”
Voor Kees gaat het gemak dat De Groot biedt verder dan het online bestelsysteem; ook op logistiek gebied neemt De Groot werk uit handen. “We bestellen het drukwerk vanuit ons hoofdkantoor in IJmuiden, maar De Groot zorgt ervoor dat het drukwerk op het juiste reddingsstation wordt afgeleverd. Dit bespaart ons veel logistiek werk." Daarnaast weet de KNRM De Groot ook te vinden voor vragen over verschillende papiersoorten en speciale drukwerkproducten. “Als we een vraag hebben, is de klantenservice gemakkelijk te bereiken, worden we uitstekend geholpen en ontvangen we een monster van het product waarin we geïnteresseerd zijn. Dit is voor ons bijzonder prettig," concludeert Kees.