Happy Times Magazine: het eerste boomvrije magazine van Nederland

Wat ooit begon als een nieuwsbrief vanuit een passie voor duurzaamheid, is inmiddels uitgegroeid tot een online platform, eigen radioshow én sinds kort een magazine om positief klimaatnieuws te delen. Maartje Bregman, oprichter van Happy Times, is een enthousiaste ondernemer die het graag anders wilt doen. Ze koos dan ook bewust voor een fysiek magazine dat niet alleen een inspiratiebron voor de lezer is, maar ook een voorloper is in de tijdschriftenbranche. Het is namelijk het allereerste boomvrije magazine in Nederland, met trots gedrukt bij De Groot – grootsgedrukt.nl. 

Van online platform naar print

Voor Maartje was het niet meer dan logisch om haar online platform uit te breiden met een fysiek magazine: “We willen mensen buiten onze bubbel bereiken. Mensen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid weten het positieve klimaatnieuws wel te vinden. Op straat is alleen niets meer van dit positieve nieuws terug te zien.” Met het Happy Times Magazine hoopt Maartje de mensen die normaal gesproken wegkijken van klimaatnieuws, de juiste tools en informatie te geven om duurzamer te gaan leven.

Vanuit de gedachte achter Happy Times moest het magazine circulair zijn. Dit bleek echter nog een uitdaging: “In mijn zoektocht naar een uitgeverij voor tijdschriften die ook duurzaam kon drukken, kreeg ik steeds te horen dat dit niet mogelijk was.” Via LinkedIn kreeg Maartje dan ook de tip om het buiten de tijdschriftenbranche te zoeken. Dit bracht haar op PaperWise papier, papier gemaakt van landbouwafval van Zuid-Amerikaanse boeren. “Ik heb goed gecheckt of er echt geen boom aan te pas komt bij dit papier. Gelukkig is het papier ook echt boomvrij en wordt met de productie van dit papier zelfs voorkomen dat het landbouwafval wordt verbrand.”, vertelt Maartje.

Happy Times Magazine

Het Happy Times Magazine is gedrukt op uncoated PaperWise papier, wat zich kenmerkt door de natuurlijke lichtbruine kleur en grove structuur. Deze eigenschappen zorgen ervoor dat kleuren en foto’s anders uitvallen dan wanneer het op ‘normaal’ papier wordt gedrukt. De Groot heeft het Happy Times Magazine dan ook eerst in een kleine oplage geprint, zodat Maartje en haar team er zeker van konden zijn dat het magazine de uitstraling kreeg die zij voor ogen hadden.

Persoonlijk en betrokken

De mogelijkheid om met PaperWise papier te werken, was voor Maartje de belangrijkste reden om haar magazine bij De Groot te drukken. Inmiddels kijkt ze terug op een fijne samenwerking: “Al vanaf het eerste contact hier bij mij op kantoor verloopt de samenwerking heel fijn”, vertelt Maartje. “Bij De Groot is er heel veel persoonlijke aandacht. Als je belt weten ze precies wie je bent en wat je wilt: je bent voor hen geen nummer.”

Op het moment dat de drukpersen klaar stonden om de grote oplage van de eerste editie van het Happy Times Magazine te drukken, kwam Maartje naar Goudriaan. “Ik vond het heel leuk dat ik langs mocht komen op de drukkerij en te zien waar het magazine nu vandaan komt.” Maartje wijst erop dat dit ook het duurzaamheidsaspect benadrukt: “Bij De Groot zijn ze transparant over hun drukproces.” Naast deze transparantie, is De Groot zich bewust van de impact van drukwerk op het milieu en streven ze naar een duurzame toekomst door actieve betrokkenheid bij milieuvriendelijke initiatieven.

Het Happy Times Magazine rolt ieder kwartaal van de persen bij De Groot – grootsgedrukt.nl. Na de eerste succesvolle editie van het magazine, wordt dit magazine vier keer per jaar uitgegeven. Een uitgave waar wij als De Groot trots op zijn om hier een bijdrage aan te mogen leveren.

 

De Groot zet zich in voor het milieu
Bij De Groot - grootsgedrukt.nl zijn we ons als drukkerij bewust van onze verantwoordelijkheid voor het milieu. Zo recyclen we, compenseren we onze CO2-uitstoot en hebben we recent
lees verder
Mix van de hoogste kwaliteit en goede persoonlijke contacten
Een mix van de hoogste kwaliteit van drukwerk én prettige persoonlijke contacten; dat bracht Danielle en Dennis Kil bij De Groot - grootsgedrukt.nl. De Amsterdamse ondernemers bre
lees verder
De Watersnoodramp haarscherp op papier
Peter Egge, oprichter van uitgeverij Watermerk werkt met het motto ‘Als je het doet, doe je het goed.’ In ruim 20 jaar gaf hij tientallen boeken uit. Bijna allemaal gedrukt bij
lees verder