Groots denken gewoon doen.

Welke factoren geven de doorslag in uw papierkeuze?

Soms is het heel voor de hand liggend om te kiezen voor een bepaalde papiersoort. Gewoonweg omdat het past bij de uiting, u niet anders weet of omdat het aangegeven papier de beste en enige optie is. Neem bijvoorbeeld een poster voor buiten. Deze heeft een blueback achterkant die niet doorschijnt en daardoor ideaal is voor het beplakken van billboards en driehoeksborden. Toch zijn er een aantal afwegingen die mee kunnen spelen in de keuze van het papier voor uw drukwerkproduct:

  • Uitstraling: wat is passend bij het product, maar ook bij de uitstraling van uw bedrijf? Heeft uw bedrijf bijvoorbeeld een duurzaam karakter en wilt u dit naar buiten toe graag meer promoten? Dan kunt u kiezen voor houtvrij offset papier of een ander eco-vriendelijke papiersoort zoals Greatex Eco.
  • Toepassing: voor welk product wordt het papier gebruikt? Vaak spelen dan de eigenschappen van het papier een belangrijke rol. Denk hierbij bijvoorbeeld aan opaciteit. Dit is de mate waarin het papier ondoorschijnend moet zijn of niet. Dit wordt beïnvloed door de grondstof. Houthoudend papier heeft een hogere opaciteit dan houtvrij papier. Andere eigenschappen die van invloed kunnen zijn, zijn onder meer de papierdikte, de ruwheid van het papier en de helderheid.
  • Kwaliteit: de kwaliteit van het papier is belangrijk voor een goede, kwalitatieve bedrukking. Hierdoor ogen de gedrukte kleuren helder en fris in het eindresultaat. 
  • Afwerking: de wijze van afwerking is medebepalend voor de keuze van het papier. Niet elke papiersoort kan iedere afwerking aan. 

Heeft u vragen over het juiste papier? Kijk eens op de website van onze eigen kwaliteitspapierlijn Greatex®. Onze adviseurs geven u tevens graag persoonlijk advies. Verder kunt u ook altijd een inspiratiebox aanvragen zodat u de juiste papierkeuze maakt die past bij uw uiting. 

 

Grip op uw drukwerk: beeld.
Beeld ondersteunt tekst, draagt bij aan een beter begrip van tekst en nodigt uit tot lezen. Wat u moet weten over beeld...
Lees meer
Grip op uw drukwerk: typografie.
Bij het maken van een ontwerp is het noodzakelijk de toepassingen van typografie te kennen om keuzes te maken en de creatieve ruimte optimaal te kunnen benutten.
Lees meer
Gepersonaliseerd drukwerk.
Eén-op-één communicatie met uw klanten verhoogt de attentiewaarde van uw drukwerk enorm en zorgt voor een hogere respons van uw actie.
Lees meer